David Bihanic, designer-researcher

#HashedTime

“Even a stopped clock is right twice a day.” —Marie von Ebner-Eschenbach

“#HashedTime” is an original data artwork offering to follow in realtime the selection of key hashtags and image contents on the social networks Twitter and Instagram. More than a ‘snapshot’ of ongoing discussions and productions, this work allows the spectators/viewers to compare, and thus establish links between favourite words and images across time (from 2006 to nowadays), depending on today’s date: for instance, on Octobrer 7, 2006, 2007, 2008… 2019. This way (featuring a read-off vertical of time), it becomes possible to track subjects people care about, as well as to guess their passion — in other words, the crowd’s enthusiasm mounting, the fervor which erupt on the web —, more broadly to follow the public debates and polemics. From this data board which constantly evolve, it emerges the picture of a deeply unstable world, a world of increasing uncertainty which recurrently oscillates between union and disunity, agreement and contradiction, a world on all sides crossed by doubt, contingency, steeped in controversy and animated by an endless variety of emotions.

In french

« Même une horloge arrêtée donne l’heure juste deux fois par jour. » —Marie von Ebner-Eschenbach

#HashedTime est une œuvre d’art de données offrant de suivre et de comparer en temps-réel l’élection de termes (principaux hashtags) et contenus ‘image’ clés sur les réseaux sociaux Twitter et Instagram. Plus qu’un simple reflet des discussions tenues à un instant ‘T’, il est offert au regardeur de croiser, de comparer les mots et images ici préférés, plébiscités sur plusieurs années (de 2006 à l’année en cours) et ce à la date du jour, soit pour exemple : au 7 octobre 2006, 2007, 2008… 2019. S’avance alors une verticalité (et simultanéité) de lecture des données des plus saisissantes offrant d’y relever les convergences et divergences d’intérêts, d’idées et d’opinions dans le temps, de deviner les passions, de suivre les ferveurs et exaltations qui animent et animaient la toile, comme de constater les détachements et indifférences à des sujets pourtant d’actualité. D’un tel tableau de données en évolution constante ressort alors l’image d’un monde au fort accent d’instabilité, d’incertitude, oscillant entre union et désunion, accord et contradiction, un monde de toute part traversé par le doute, la contingence, pétri de controverses et animé d’émotions diverses.

Images

hashedtime_tw_insta

tweete

Another version of the project that only includes hashtags flow from Twitter.

hashedtime_tw

A two-person team

UI design, web integration and programming: David Bihanic
Data collection/analysis and programming: Marc Le Renard

Software tools and programming languages:
HTML/CSS, JS, Canva, JSON, Typed.js, Jquery, ©Twitter (API), ©Instagram (API)

Video preview

Exhibition

This data artwork will be exhibited in the data art gallery WILD MAZZINI in Turin (Via Mazzini 33, Torino, Italia) from February 6 to March 6, 2019. The exhibition will be organized in collaboration with the “Alliance Française Turino”.

In italian

“HashedTime è un’opera di data art digitale che esplora il rapporto tra “registrazione digitale dati” e “memoria umana”. Più che un’istantanea delle discussioni e delle pubblicazioni in corso, offre un monitoraggio in tempo reale del flusso dei migliori hashtag su Twitter e delle immagini più popolari su Instagram, a partire dalla creazione dei due servizi – 2006 per Twitter e 2010 per Instagram. Come un calendario perpetuo, HashedTime permette di stabilire collegamenti tra parole e immagini nel tempo, a partire dalla data corrente. Grazie a questa lettura verticale, diventa possibile rintracciare i temi e gli argomenti principali del dibattito pubblico o seguire le passioni degli utenti. Da questo data board in continua evoluzione appare un mondo profondamente instabile e sempre più incerto. In una continua oscillazione tra accordo e contraddizione, dubbi e certezze, la vita sociale e la vita individuale sembrano intrisi di un’infinita varietà di emozioni. Che cosa ricorderemo esattamente di questo flusso di informazioni? Queste pubblicazioni ci rappresentano davvero? Qual è la proporzione tra temi importanti e banalità? È possibile rintracciare un pensiero guida? Queste sono alcune delle questioni sollevate dal lavoro di David Bihanic in collaborazione con Marc Le Renard.”

WILD MAZZINI

gallery_1_s

gallery_2_s

gallery_3_s

Publication

Interview with Giorgia Marino (journalist) published in the italian journal La Stampa on February 3, 2019.

To mention:

David Bihanic, Marc Le Renard, “#HashedTime”, January 2019.

Copyright © David Bihanic - All rights reserved.